Berminat sertai saya?

Kepada rakan-rakan & pengunjung yang berminat nak sertai saya dalam tempoh berdiet (tiada penjualan produk KURUS ye), boleh request utk sertai kumpulan sokongan kami di FB menerusi link berikut:-

https://www.facebook.com/groups/751763758174877/

Sunday, March 30, 2014

Semua boleh bila dah NEKAD

Assalamualaikum..

Haaa...dapat masa luang, bertubi2 plak entri yer....hehehe

Kali ni aku nak citer pasal nape aku nekad n berapa jenis diet aku cuba sepanjang tempoh nekad ni...kikiki..

bermula dengan sikap tak acuh, berat pun naik...naik...dan naik....jadi, apa yg ikut sekali?haaaa....sedia je la hadapi akibatnya...

1. Tekanan Darah..mula tinggi..
2. Lenguh pelipat kaki (belakang lutut)
3. Sakit tumit
4. Lenguh sendi kaki
5. Pedih Ulu Hati
6. Sakit dada (kiri)
7. Kebas tangan kiri
8. Sakit kepala
9. Perut tak selesa (penghadaman terjejas)
10. Kembung & angin (sakit urat)

Banyak lagi kesan sebenarnya bila kita abaikan kesihatan terutama libat berat badan (maknanya libat apa yg kita makan)...kan?

So, bermula 12.2.2014, aku mulakan diet kira kalori...Sarapan tak pernah missed (tabiat dari dulu skip sarapan)...cuma aku bermasalah nak makan pagi..selalunya sarapan aku jam 11-12 tengah hari....hihihi...

Lunch jugak tak pernah missed...biasanya dalam jam 2-4 petang....macam tu jugak dengan dinner...aku cuba gak buat antara jam 6-7 malam...kekadang terlajak smpai jam 8 tu kira ok la kan....x lebih dari tu...

Memula rasa azab la sangat bila jam 10 je dh rasa nak kunyah2...lapar tu tidak, tp tabiat kunyahan tu yg tak larat tu...aku amik jugak biskut fiber jacobs kekadang smpai 4 keping...bila dh 2,3 hari..aku tukar dgn sekeping roti fiber gardenia...makan kosong gitu je...

Masuk minggu kedua, aku dah xnak mkn mlm dah..lepas je jam 7 mlm..automatik taknak dah...minum air kosong tu biasa la kan...

Menu yg diambik...aku masih amik karbohidrat..kecuali nasi...kemain kan...cuma mkn roti dgn sambal je...pastu sesekali bihun tomyam..kuey tiow sup, tomyam...tu je la...dlm tempoh ni, ada sekali aku terlajak mkn ayam kukus halia yg abam buatkan, lepas jam 8 mlm lak tu...smpai jam 9....ada gak sekali dekat jam 10 mlm sbb teman abam mkn kat luar..dilayan plak siakap goreng pedas n sup ayam...naik gak berat masa tu...

dalam tempoh sebulan tu jugak, berat sebenarnya naik n turun...dua minggu, dpt ilang 7kg...lepas tu mggu ketiga n ke4 cuma tambah 1.1kg je...berat dah statik...
selain dari waktu terlajak tu, aku x amik lauk2 lain..ikan ke, daging ke, ayam ke, telur ke...sebulan la x amik telur...(kes DIET KIRA KALORI) punya pasal...sepanjang diet, kalori kurang dari yg sepatut ambik...haaaa...

lepas tu, minggu ke4, aku cuba la kononnya GENERAL MOTORS WEIGHT LOSS DIET PROGRAM (GM Diet)....haduih...masa nak start kemain berkobar, buat Wonder Soup penuh semangat...sekali, tak tertelan dek tekak....smpai hari ketiga je...lepas tu, hanyut..

Aku stop kejap diet, request burger double special dari abam...dia pon pegi beli...lepas tu esoknya dia buat plak sup kamben n lamb chop...buat sdri je....kira penutup sebulan diet la konon....mujur la berat x naik sgt2...

masuk je hari ke 31 diet, aku try ATKINS....haaa..utk atkins ni plak, aku rasa mcm nak citer kat entri lain je...hahaha..termasuk tragedi 3 hari cheats tak hengat yg buatkan berat naik n statik sampai la hari ni...huhuhu.....

ok la...wasalam.


OPSS..masuk gambo sket kasi cuci mata....

Ada la sikit berubah,walaupun sikit..tu pun lepas naik semula 2kg..hehe


No comments:

Post a Comment