Berminat sertai saya?

Kepada rakan-rakan & pengunjung yang berminat nak sertai saya dalam tempoh berdiet (tiada penjualan produk KURUS ye), boleh request utk sertai kumpulan sokongan kami di FB menerusi link berikut:-

https://www.facebook.com/groups/751763758174877/

Monday, April 28, 2014

Mari Selongkar Kotak Buruk Aku (1)

Assalamualaikum...

Lama jugak yer aku tak hapdet blog ni. Bosan dah agaknya kekawan bukak je, takde apa cerita baru. Mahap bebanyak la kawan, aku saje bizi kan diri buat kerja tak berfaedah..(menangani org2 yg busuk hati, dengki & tak puas ati dengan pencapaian aku)...kekeke....

Ok, Entri kali ni aku cuba penuhi permintaan kekawan yg asyik tanya, ape aku amik..ape aku makan, apa aku buat...amboih, kemain korang yea....jgn lupa ye kekawan, Allah SWT jadikan makhlukNYA dengan pelbagai bentuk kejadian, sifat lahiriah & batiniah, selera & ragam. Jadi, walaupon kekawan amalkan sebijik mcm aku buat, tak bermakna akan beri result yg sama.

Berbalik kepada apa yg aku cakap dalam entri sebelum ni, kekawan kena tahu keperluan dan faham perjalanan sistem badan kekawan sendiri. TAPI, untuk tak kecewakan kekawan, aku letak sket guide pasal diri aku, kot2 sama dengan korang, kan...dan ketahuilah..perbuatan aku atas permintaan kekawan ni la yg buat si pendengki makin berbulu matanya, makin bernanah jiwanya...kekekeke....(hade haku kesah??!!)

- Tinggi aku cuma 158sm.
- Kumpulan darah jenis B.
- Pakai cermin mata sejak umur 12 tahun, tapi skrg power cuma 200 (ada kaitan ke dgn diet?)..kekekeeke...
- Aku kurang gemar makan sayur...takde sayur pon takpe.
- Tak gemar makan buah2...(malas nak kunyah).
- Aku jenis lasak, tapi aku home type (kurang aktiviti, punca ternak lemak).
- Suka makanan pedas (cili api bebanyak lagi bagus).
- Pernah suspect ada tekanan darah tinggi (masa terlalu demox, max. 92.3kg) tapi tak ambil ubat.
- Umur aku sekarang 34 tahun (takde rezeki anak)
- Aku lebih suka makanan masin, banding manis....tapi masa demox dlu aku kemaruk makanan manis di samping tetap suka makanan masin. kan teruk tu.
- Aku tak suka coklat, kecuali masa tertentu.
- Aku peminat tegar kopi (boleh minum kopi pekat tanpa gula) sampai aku jadi mengantuk sebaik je dapat kopi (zaman study dlu buat cerah mata).
- Aku selalu skip breakfast..sesedar pon makan dah pkl 10-11 (sblm start diet la kan).
- Aku jenis suka memasak (jarang sangat masakan aku kena reject). kikiki
- Aku suka makanan berasaskan soya.
- Aku suka makanan proses mcm sosej, daging burger, nuget, bebola...tapi masalah aku, perut susah nak hadam semua makanan tu. Kekadang jadi masalah, so aku kurangkan ambil...sesekali je dlm sebulan.
- Aku memang minat fastfood...kalo KFC tu boleh kata setiap minggu (dulu la)
- Aku kurang minum air masak, tapi ada masa memang minum byk pulak.
- Aku minum ais, tapi bila aku taknak minum, aku layan je air panas.
- Dulu aku ada athma...seingat aku masa berat naik mendadak...
- Aku pun rasa mcm ada masalah kolestrol tggi je...tapi check 5.3 (border).
- Mungkin sbb aku x berapa suka yg manis, aku kekadang punya kadar gula rendah dlm darah...ada lak bila aku dh kenyang makan lunch sesedap, bila check cuma 4.2 je...skrg ntah la..aku xtau.

Ok tu je, tapi tu semua habit sebelum aku nekad diet yer... so, bawah ni aku bagitau yg ringkas ape aku amik sepanjang diet.

PAGI.
Aku mula pagi dengan ambik supplement LD Venus Gold (Produk Elken). Kena amik sebotol kecik masa perut kosong. Aku amalkan hampir sebulan la. Puas hati, mcm ganti nutrisi n keperluan lain yg ilang sepanjang diet. khasiat n manfaat ni, korang bole google yer...sbb aku pengguna je, bukan penjual.kekeke...oh yea, itu produk UNTUK WANITA SAHAJA. hahaha...
Rasa dia manis ya amat...memula takut gak nak amik, nanti jejas usaha diet lak kan...pepaham la, nak kurus bukan main susah, demox sekejap je. tapi ALHAMDULILLAH..takde la naik berat, boleh lagi usaha turunkan berat n selera makan pon tak membuak-buak. Sekurangnya, ada menda manis yg kita boleh amik, kan.....macam manis gula merah.


Ini haaa bentuk kotak dia....

Kecik sangat botolnya, sekali sedut je selamatttt...

Disebabkan kekadang aku ada masalah pembuangan, so, ada jugak sesekali aku amik FIBRE PLUS, keluaran COSWAY pulak...kekeke...Fibre Plus ni bekas kecik je, harga tak menentu sebab ikut promosi kan...kalo ahli lagi la lain. Aku tak selalu la amik, sesekali je. Sebab produk yg utk tujuan cuci usus ni, kalo amik selalu pon, usus kita jadi manja n terlalu bergantung dgn produk tu pulak...dia jadi malas nak buat kerja azali dia. kekadang, dia dah imune..lelama, amik sebaldi fibre plus pon dia xnak flush gak..ape citer...kikiki....



Ini haaa....benda nyer....gambo aku amik dr koleksi wasap aku..ntah kawan mana yg haplot...Ida kot.mungkin Rosmieda, mungkin juga Iin, mgkin Shida, mgkin juga Lynn, mungkin Kak Zaidah, Mariya, Syuhada, Kak Lid, Kak Su, Aqila ke, Myra?,Afzan ke, Nani? (semua geng diet) ..minjam yer...kekeke

Lama jugak aku tak amik menda bergula n berkafein macam kopi, sejak aku diet..mau 2 bulan kot...tapi sesekali, aku nak cuba la apa yg org eksaited sangat nak minum (terutama bagi yg ketagih kopi)....sebab tak boleh amik gula, ganti la pemanis stevia...yg ni pon aku beli kat kedai Cosway...kekawan bole beli memana je..aku cuma bagitau dari mana aku beli, aku x promote cosway yea...hehehe...lepas tu, utk kopi yg bebas kafein, aku cuba lak produk Nescafe...aku jumpa dua jenis, satu tulis DECAF, satu lagi tulis DECAFFEINATED...begitu la bunyi nyer....huhuhu...tapi rasa stevia tu amat pelik yer...kikikiki...sepanjang diet ni, baru la 2x aku amik...kira ok la, sebab usaha turunkan berat masih berlangsung...tak naik la berat sebab secawan kopi n stevia ni...ok kan?


Ini ha rupanya...cari la kekawan yer...
OK, memandangkan entri ni macam dah panjang (malas dah sebenarnya)....jadi aku sambung lagi nanti yer dalam entri kedua...ni baru kotak buruk utk xtvt pagi ye dak? kekekeke.....

Babai kekawan....

No comments:

Post a Comment