Berminat sertai saya?

Kepada rakan-rakan & pengunjung yang berminat nak sertai saya dalam tempoh berdiet (tiada penjualan produk KURUS ye), boleh request utk sertai kumpulan sokongan kami di FB menerusi link berikut:-

https://www.facebook.com/groups/751763758174877/

Thursday, April 10, 2014

TIRU macam SAYA?

Assalamualaikum,

Lama gak tak beri kudapan mata kat kekawan yg ternanti2 entri seterusnya yer. Maaf bebanyak, kekawan... Jadi Ghost Buster plak sejak dua tiga hari ni. hahaha...

Ok, bertepatan dengan tajuk di atas, aku nak ulas sikit la bab kekawan yg nak tiru cara aku ni. Percayalah kawan dunia akhirat, korang takkan dapat result yang sama macam aku. Bukan aku guna trick atau menipu korang, tapi 1 perkara yg kekawan kena maklum terlebih dulu, badan, sistem badan setiap kita tak sama. Tu je. Jadi tak semestinya kita buat yang sama akan datangkan hasil sama jugak. So, buang persepsi tu supaya kita tak stress bila hasil usaha kita tak macam yang kita nak. CLEAR? crystal!

Tapi, tak salah kalo kekawan rasa mcm, lebih kurang sama je dgn aku, kan. dan nak tau gak apa aku buat sepanjang dayet, kan....so, kali ni aku dedahkan laaaaa.....tapi ingat ye kekawan, apa je statement yang aku jelaskan kat sini, berdasarkan soalan bertubi2 daripada kekawan, yg memang aku x jawab waktu tu jugak....sebab majoriti kekawan tnya soklan sama dan aku tak mampu nak repeat jawapan serupa...so, aku tangguh sampai aku masukkan dalam entri kali ni.

Macam ni, kekawan tanya macamana aku diet kan? untuk bulan pertama diet, aku dah citer kat post sebelum ni. Korang boleh check link SINI ye.

Jadi aku masuk ke bulan kedua diet....aku terus buat Diet Atkins.

Disebabkan aku bukan cikgu, bukan instructor dan aku bebetul sebarkan apa yg aku tau berdasarkan perubahan pd aku (dh byk eksperimen aku buat sendiri)...macam2 result aku dapat dgn teori yg kekadang x masuk akal, so, kekawan jgn harapkan jawapan terbaik drpd aku.

Aku plak, x dpt pape bayaran daripada kekawan, jadi, jangan condemn ape yg aku buat. Betul, kan...lain la kalo korang bayo fee utk aku buat consultation...

dan, aku harap, kekawan tak terlalu desak bila aku mcm berlengah nak beri jawapan...sbb dlm proses diet, perkara perlu dielakkan adalah STRESS...so, aku xnak niat murni aku nak bantu kekawan pada asalnya ni, bertukar jd beban yg akhirnya nanti, aku kekal gemuk, tetapi kekawan yg dapat advice aku, jd kurus... hahaha...ini tidak adil!

satu lagi dan yg paling utama, aku x suka layan org yg xnak bantu diri sendiri....kalo stakat memain n sambil lewa je..atau byk sgt alasan, korang cari la org lain yg bole sabor dgn sikap buruk korang tu. aku bukan penyabor, jgn nak bebuat sentap lak bila kena laser dgn aku. aku takkan heran n takkan pujuk rayu dah. korang nak kurus, jgn mintak bersuap...usaha gigih mcm aku usaha jugak...konsep aku, LET ME HELP YOU TO HELP YOURSELF...so, kalo korang taknak tolong diri sendiri, jgn cari aku.

----------------------------------------------------------------------------

So, aku sambung cerita pasal cara hidup aku sepanjang diet atkins ni...utk kesekian kalinya, aku cakap terus terang, aku tak amik sebarang produk. Aku jugak berhenti ambil supplement sejak buat detox pd pertengahan usaha...aku akan sambung ambil supplement pada bulan ketiga diet nanti.

Air.....byk kali dh cakap, air ni penting tapi jgn sampai berlebih. kekawan lak byk sangat alasan, kata nak tiru, tapi bila cakap, alasan itu ini...ok kawan, ada aku kesah? ko yg xkan kurus kan kalo dgn alasan ko tu...bukan aku pon...hahaha....serve u right.

lepas tu, aku utamakan sarapan...wajib...tabiat buruk aku plak, walau pon bangun awal..sarapan aku tetap jam 10-11....jadi, bila diet ni aku sarapan jam 6.30-8.00.....takde makna korang nak beri mcm2 alasan, hade aku nak dengor? nope!

Lunch aku ambik gak..x kira la lewat smpai pkl 3 pon..tetap namanya lunch....tapi waktu normal aku amik antara 12-2 la....

Aku pastikan dinner aku sblm jam 7 malam...selalunya jam 6 dah settle....kalo terlajak sesekali tu, limit mmg jam 8..tp slalunya kalo jam 8 tu, perut dh x selesa..rasa sebu je...dan berat pon susah nak turun...

Nak cepat turun berat, aku tido awal....kalo aku lambat tido, mmg susah la nak turun berat...turun, tapi sikit...cuma confirm x naik la...

ape menda aku makan? korang nak tiru sebijik2 kan....tu malas fikir namanya....hahaha..sebab korang nak harap jadi mcm aku, padahal aku xnak jadi mcm sikap korang....kalo aku mulakan diet aku mcm sikap korang....HANCUS! mmg xkan jadi la diet aku......ni bukan aku nak sesaje laser, tapi cuba korang berusaha kenal diri korang dulu...kenal keperluan badan korang dlu, pastu fikir bebetul....apa patut korang buat utk nekad diet....

so, kekawan yg nak tau menu yg disediakan masa diet terutama atkins, korang study la dari awal apa je yg ada dlm blog....korang pegi jejalan plak kat blog sorang hamba Allah ni yg konsisten dengan diet atkins ni.... ni aku bantu sket, korang klik kat SINI....gali la ilmu tu selagi daya....usaha sehabis baik...

korang tengok aku ada perubahan dlm tempoh kurang dua bulan diet ni kan....tapi ada tak korang fikir macamana aku memula nak diet? aku penah gak ajak kekawan reramai, jom diet...jom diet....tapi sorang pon x heran..siap perlekeh lagi n momokkan aku dgn macam2 keburukan jenis diet ni....so, bila bulan berlalu n nampak perubahan aku, korang rasa nak kurus atau susut berat terlalu drastik mcm aku, pulak kan. tak boleh, kawan....setiap usaha ada step...slow2..slow2...

Aku bukan nak kasi kekawan down, tapi aku nak korang rasa nikmatnya kejayaan atas usaha sendiri tanpa perlu bersuap. yup, ambil semangat org yg dah berjaya tu, boleh...tapi patutnya ambil pengalaman dia macamana keluar dari tempoh kesukaran....bukan tnya cara mudah, cara singkat n cara magik sekelip mata....u r totally wrong, my friends....

so, aku harap entri kali ni takkan goyahkan semangat korang utk kurus...aku amat galakkan semua rakyat Malaysia kurus supaya kita tak jadi top dgn kadar obesiti asia tenggara....mari la sesama ubah gaya hidup, tapi jangan harapkan bulan jatuh ke riba...cubalah kita daki....bila kita lalui saat sukar, kita akan lebih hargai hasil yg diperolehi....

Aku tau, ada kekawan yg follow aku secara senyap...tup2 beberapa kawan update pasal kejayaan dia yg follow spirit aku dlm berdiet....golongan kekawan ni memang aku salute! tabik 200%....dan korang perlu tau, aku jugak ada sumber inspirasi yg aku follow secara senyap....aku gali ilmu tak kira mana...terutama sekolah google....banyak pandangan dari org pakar dan jugak rakyat biasa mcm kita...aku xde prejudis kata itu salah, ini tak betul, cara tu susah, cara tu x sesuai.....aku buat ikut kemampuan body aku...so, aku cuba fahami apa yg body aku perlukan...aku cuba kenal body aku jenis mcmana...lepas tu aku apply ilmu yg aku rasa sesuai......aku x follow membabi buta, kekawan....sbb aku mmg xnak kecewa....aku nekad, jadi aku kena kuatkan semangat.

Aku suka kekawan ikut aku...serupa mcm bebayang yg xkan pernah jauh dari aku....kekawan la buatkan semangat aku lagi kuat...lagi nekad, yer..takanlah aku nak tunjukkan sikap aku yg x konsisten....mcmana kekawan nak ikut contoh...so, sebab keinginan kekawan yg nak ikut cara aku la, aku makin berusaha...cuma aku pesan, JANGAN TIRU MACAM AKU...hehehe...sebab, jawapannya dah ada kat atas, kan? kenali keperluan badan kekawan dlu...then, tunjuk kesungguhan, aku akan guide dengan cara santai...jangan terlalu mendesak, sebab selain kekawan x dpt apa yg nak, aku jugak bole gemuk semula akibat stress....hahahaha...gurau je... korang tau aku mcmana kan....
Walau bertahun dalam pengabaian, hanya sekelip mata boleh berubah. BERUSAHALAH.

No comments:

Post a Comment