Berminat sertai saya?

Kepada rakan-rakan & pengunjung yang berminat nak sertai saya dalam tempoh berdiet (tiada penjualan produk KURUS ye), boleh request utk sertai kumpulan sokongan kami di FB menerusi link berikut:-

https://www.facebook.com/groups/751763758174877/

Saturday, April 19, 2014

Apa jenis diet yang kita amalkan?

Assalamualaikum,

Entri kali ni, aku nak tanya kekawan....apa jenis diet yang kekawan amalkan utk capai target?

Ada ke kekawan main hantam je diet sana sini? Harap kekawan istiqomah dalam menjaga tubuh kita sebagai amanah Allah ni, kan...

Macam ni, aku sebenarnya ting-tong jugak proses diet ni. Cuma aku takde la naik mendadak balik semula...sebab aku nak istiqomah sampai la dapat berat ideal.

Selama aku berdiet ni, aku jumpa macam2 jenis diet rupanya. Banyak sangat cuba tips n petua pon tak berapa elok jugak, sian kat badan kita. 

Cara terbaik, kita kena kenal n faham la badan kita ni dulu...apa yg boleh n x boleh..lepas tu baru kita pilih diet mcmana yg sesuai.

Sepanjang 2 bulan aku diet, salah satu target aku dah tercapai...ooo yeah! boleh tepuk bahu sendiri sambil senyum..hehehe....ok kekawan, hormon aku dah stabil. Tak macam sebelum ni, terganggu akibat kegemukan. Hormon kembali stabil adalah satu kegembiraan. Sekurangnya, aku dah capai salah satu target menjadi manusia normal...kekekeke....Ajaibnya proses ni, tanpa sebarang produk n perubatan.

Jadi, aku harap kekawan jangan desak aku tanya banyak kali, apa produk yg aku guna. Aku akan jawab paling banyak pon 5 kali...kalo lebih dari tu, kekawan tanya soalan yg sama gak, alamatnya memang sengaja mintak belanja MAKIAN...secara PERCUMA je....hahahaha.....sekali lagi ditegaskan, kali ni proses penurunan berat badan aku adalah secara semulajadi, tanpa produk.

Ok, berbalik kepada jenis diet yang diamalkan, aku dapat la senarai beberapa kategori....jom cekidaut...

1. Calorie Diet - sesape yg nak penerangan lebih lanjut, google je la nama diet tu, aku jelaskan secara ringkas je. Setakat yang aku faham, diet jenis ni simple diamalkan (tapi menyeksakan)...hahaha....ye la, caranya setiap kita kena tahu keperluan kalori harian kita, kalo misalnya perlu 2,000kcal sehari, kita cuma bole consume 1,000kcal je...
-Aku buat diet ni, masa bulan pertama nekad diet. Sehari tu aku cuma ambil roti fiber je, kekadang makan dgn sambal ikan bilis...dalam sehari jugak aku cuma makan sekali je heavy meal..pilih, nak waktu pagi ke..tghari ke...petang...malam mmg aku x mkn la kan...aku tak tinggal terus karbohidrat...tapi aku mmg x sentuh nasi. Masa diet ni jugak, aku x amik telur, daging, ayam, ikan...semua lauk la...dh cuma makan roti fiber je...aih, lembik jugak la sbenarnya....tapi dlm sebulan aku dpt gak la 8.1kg.

2. GM Diet - diet ni nama penuh dia General Motors Weight Loss Diet Program. Sape nak tau detail, google la yer. Diet ni bagus utk org yg nak buat detox. Terutama peranan Wonder Soup yang memang kasi flush habis sisa dalam usus kita.
- Aku dah buat, ikut sebijik resepi n menu yang diberikan. Jadual dia utk seminggu. Tapi serius aku cakap, tak mampu nak teruskan...Wonder Soup aku cuma amik 3 hari je...diet plan aku ikut 5 hari je..x sampai seminggu pon...So, bagi aku, aku x mampu...sape yg mampu buat, boleh turun sampai 7-10kg seminggu....Serius cakap, mmg ada yg menjadi...tapi BUKAN AKU la kan...hahaha...

3. Atkins Diet - Diet ni amat popular dan penuh kontroversi. Ramai selebriti dunia amalkan diet ni. Sesape nak tau ape makna diet ni, google je la..banyak maklumat...hahaha
- Ok...aku sekarang amalkan diet ni....ni la diet paling enjoy yang pernah aku buat...dulu, aku tak boleh terima diet ni, bila orang cadangkan, aku cakap bahaya..masakan kita mampu tak amik langsung karbohidrat...tapi, lepas aku buat Calorie diet, karbohidrat pon dh kurang amik, bila start diet ni, takde masalah bagi aku...mudah je lalui....ok gak la rasanya sebab more less boleh hilan 7.2kg dalam masa 3 minggu je. ada yg boleh hilang lagi banyak bila disiplin kuat n ikuti senaman teratur....tapi aku, ala2 malas je diet nyer...kalau tak naik tu, syukur la..kalau turun tu, dah bonus...so, sape yg kata nak follow cara aku, tapi bila tau diet ni ekstrim...bukan salah aku, yer..tu diri sendiri...ada lak kata MATI LA KALO TAK MAKAN NASI....pelik aku, dah masuk bulan ketiga, aku tak mati pon sebab tak makan nasi. dan yang utama, MATI tu RAHSIA ALLAH....kalau takdir dah mati, bukan sebab karbohidrat pon bole mati...kan? jadi, tepuk dada tanya selera. agak rasa boleh mati x makan nasi, jangan buat diet ni...cari la diet lain...sbb x penah ada org paksa kita nak diet mcmana, kan. TAPI, kalau org diet x makan nasi, jangan pulak nak condemn org tu..jangan lak nak sibuk2 kata tu tak elok, ini tak baik...kalau apa yg korang buat tu baik sangat, nape korang gemuk jugak? hahahahaha......lariiikkkkkkk!!!!!!

4. IF Diet - its sound weird to me....sebab aku x penah tau pon sebelum ni ada diet macam ni...hahaha....tapi sbb rajin google, akhirnya aku tau gak ada gak org amal diet ni. Ok, maksudnya, Intermittent Fasting (IF)....kalo nak tau detail, boleh klik SINI.....
- Aku tak buat diet ni...taktau mau komen ape.

5. Puasa - ni amalan biasa yg dibuat ramai org, nak diet je, puasa..puasa je, sebab nak diet. ntah la, tak paham korang ni.... Inna ma a'malu bil niaat....ada paham? Apa yg kekawan buat tu, berdasarkan niat..kalo puasa sbb niat nak kurus cantik, itu je la yg kekawan dapat...lain tarak! 
- Aku tak buat pun konsep diet macam ni. sebab aku puasa bila nak puasa. Bagi aku, susah nak diet masa puasa. air tetap kena minum cukup...so, masa puasa, kita puasa bebetul...masa diet, kita diet la...aku nak cuba la puasa Rejab tak lama nanti...yer ke puasa boleh kuruskan badan...sebab, pengalaman aku puasa sebelum ni...makin bulat ada...hehehehe....tu la, setiap org x sama..kan?!

6. Balance Diet - Maksudnya diet seimbang. Jika ikut nisbah, macam aku cakap sebelum ni la kan, nisbahnya 3:2:1....3 lauk (sumber protein/fat burner), 2 sayur (sumber fiber/lancar penghadaman) dan 1 nasi (sumber karbohidrat/tenaga).
-aku selalu la buat dulu, tp memanjang terlebih karbohidrat..tu pasal la aku gemuk...kekeke....insyaAllah nanti, aku akan buat ikut aturan nisbah yang betul. Tapi, lepas aku dapat berat NORMAL la kan...kalau buat sekarang, bila lagi badan nak guna lemak aku utk diproses jadi tenaga? So, balance diet sebagai maintenance bila aku dah capai berat normal nanti.

Ini je aku boleh kupaskan. Jenis diet lain, aku taktau. sesape tau n nak share, meh la kasitau. hehehe....

ok, sekian.
Serupa tapi tak sama...hehehe





No comments:

Post a Comment