Berminat sertai saya?

Kepada rakan-rakan & pengunjung yang berminat nak sertai saya dalam tempoh berdiet (tiada penjualan produk KURUS ye), boleh request utk sertai kumpulan sokongan kami di FB menerusi link berikut:-

https://www.facebook.com/groups/751763758174877/

Tuesday, April 1, 2014

Sayur & Fiber

Assalamualaikum,

Entri kali ni aku nak bukak citer pasal sayur dan fiber. Selalunya bila nak diet (utk kurus), mesti kita tak pisahkan sayur dan juga segala bentuk fiber...asalkan produk tu ada fiber je, kita belasah je beli kan...so, peniaga pon tau la yg kita ni konon alert terhadap keperluan badan, sampaikan fakta nutrisi pon dilabelkan macam2...

Korang tahu tak pengambilan sayur n fiber ni kalau tak ikut keperluan, boleh jugak buat sistem penghadaman kita terganggu? Aku tak pepandai je buat citer atau propa ye....aku ingat lagi waktu aku pegi consult dengan doktor kat BTS yg aku ada citer dlu...dia ada sebut portion pengambilan makanan termasuk sayur n fiber.

Ok, macam ni....biasa kita dengar 'pakar' kata makan sayur n buah lebih banyak takpe, sebab dedua tu ada kandungan serat...tu betul, tapi apa akibatnya kalau seharian kita cuma ambil sayur dan buah sahaja? SEMBELIT. nak tau sebab ape? Kita ibaratkan usus kita ni mcm salur paip la ye (tak kira paip besi ke pvc ke..janji salur paip)...lebih tepat kalau kita bayangkan paip sinki...hehehe

jadi, sayur & buah (serat) ni ibarat 'sabut kelapa' yang mencuci dinding salur paip tu supaya bersih...kan....sekarang ni, cuba bayangkan kalau sabut kelapa tu disumbat banyak2 serentak dalam salur paip...ada ruang utk gerak tak?hmmm....salur paip akan tersumbat n makin lama makin mampat dgn macam2 sisa buangan, kan....haaaa...tu je senang.

Sekarang ni bila diet je, kita pon beria la ambil sayur lebih2, buah banyak2, dan juga emping oat la, emping jagung la, roti fiber la, biskut fiber la.....cuba bayangkan kita ambil semua tu sumbat dlm perut kita....jadi mcmana? hehehe....sembelit tu.......

jadi, kalau nak diet, kita kena tahu mcmana nak seimbangkan pengambilan semua tu..kalau kita ada ambil sayur, kurangkan atau tak payah sangat roti atau biskut fiber....kalau kita ambil roti n biskut fiber..kurangkan sket pengambilan sayur...terutama sayur BUKAN HIJAU...lebih elok pilih sayur hijau...

dua je? tak....kita perlu ambil sumber protin sebagai bahan bakar (lemak) dlm badan kita...disarankan ambil ikannnnn...telur..ayam n daging...yang aku ingat2 lupa..doktor tu cakap, kalau ambik seekor ikan bakar, 1/3 drpd saiz ikan tu ambil karbohidrat..tak kira kentang atau nasi atau yg lelain la kan..2/3 daripada ikan tu pulak sayur (disarankan sayur hijau)....jadi, bila kita tengok dlm pinggan kita tu....mana yg lebih byk?bukan sayur, kan....tapi, lauk....

Utk pengamal Diet Atkins...aku akan bukak citer kat entri lain (banyak kali dah tunda entri DA ni yer.....)...hahaha...

ok, sekian....

No comments:

Post a Comment