Berminat sertai saya?

Kepada rakan-rakan & pengunjung yang berminat nak sertai saya dalam tempoh berdiet (tiada penjualan produk KURUS ye), boleh request utk sertai kumpulan sokongan kami di FB menerusi link berikut:-

https://www.facebook.com/groups/751763758174877/

Tuesday, April 1, 2014

NAK MAKAN APA YE?

Assalamualaikum,

Memula aku nak kisahkan pasal diet Atkins kan kat entri terbaru....tapi, memandangkan ramai kekawan tanya apa yang nak dimakan masa diet ni, jadi aku kongsikan pengalaman apa yg aku ambik sepanjang diet bermula dari hari ketama....

Korang yang baca ni, kena hayati n gambarkan bebetul yer....aku kepeningan nak ulang banyak kali...hahaha...(aku tak salahkan korang, kekadang ayat aku terabur)......kikiki....

Macam ni, masa aku mula diet dlu..aku utamakan pengambilan air kosong yang cukup, sarapan lunch n dinner wajib ambik, lepas tu aku limitkan waktu makan berakhir jam 7 malam. (korang jangan ambil kira waktu aku terbabas..sebab tak sepatutnya terbabas tau)...hahaha....

berikut adalah makanan yang memang aku TAK SENTUH sepanjang diet pertama aku (kira kalori punya pasal)

1. Bermula diet, aku tak jumpa pun telur.
2. Daging, selain lambat hadam & kurang sesuai dengan perut aku, bagi aku daging ni tinggi kalori.
3. Ayam, aku tak ambik laaaa..sebab ayam daging ni banyak suntikan hormon.
4. Ikan, aku tak ambik jugak..bukan sebab kalori pon, tapi bila ikan dah masak, kalori bertambah dengan perisa macam2 kan..jadi, aku tak ambik.
5. Gula. Mula hari ketama diet lagi aku memang tak ambik sebarang menda manis bergula...paling aku elakkan.
6. Minuman berkafein. Memang sepanjang diet aku berhenti minum sebarang air berkafein. (utk pengetahuan korang, aku peminat kopi tegar...aku mampu minum kopi o tanpa gula).
7. Air Gas.....haaaa, paling aku elakkan..selain sbb bikarbonat tu, ia jugak manis ya amat......(aku senang elak menda manis sbb aku mmg dari dulu tak minat manis. makan manis sejak obesiti wehhh).
8. Ais.....haaaa....lama benor aku tak minum ais.....mmg tak elok utk kesihatan..terutama pompuan...kembang rahim wehhhhh......mula diet je, aku stop terus! (babai milo ais)...huhu
9. Makanan proses. ramai gak yang tanya, makanan proses ni macamana....aku jenuh nak cakap...kali ni tetap dalam kepala kekawan yer....makanan proses ni macam daging burger, hotdog, nugget dan memacam jenis bebola la....memang aku elakkan, ketama, sebab campuran dia yg mmg byk MSG..kedua, lemak dia bole tahan la kan...(selain perut aku susah nak hadam makanan proses ni)...seketul hotdog yg korang makan walau pon kunyah halus sekali pon, akan amik masa 8 jam utk proses penghadaman sebelum keluar jadi sisa buangan....8 jam dlm usus kita, cuba bayangkan...mudah la usus serap segala lemak bagai n tepek kat perut, peha n lengan kita (lokasi storan lemak terbaeekkkk)...kikiki
10. Nasi....haaaaa..toksah buat pelik..mmg aku tak ambik nasi pon...bukan kata nasi tu kalori tinggi...tak banyak mana pon kalori nasi...tapi larat ke tekak makan nasi kosong?mesti nak tambah itu ini kan...hahaha...jadi, aku elak nasi...baik amik roti fiber dgn sket cicah yg mmg rendah kalori...
11. Segala jenis ubi...aku mmg tak sentuh la ubi2 ni...bukan x suka, ubi2 ni pebret aku...tapi sepanjang diet aku mmg x amik la...
12. Ubat & supplement...memula diet, aku tak amik sebarang makanan tambahan atau ubat kurus....sampai la aku lepas hari ke-10 diet, baru aku amik supplement SHAKLEE....

OK....Kalo kekawan nak ikut cara aku diet kira kalori tu, tak boleh tidak...elakkan la menda yang aku tak amik tu yer....aku cabar korang buat sebulan...hahaha

So, ini plak ape yg aku amik n aku mcm buat eksperimen kat diri sdri la kan...kalo tak, kita xtau...

So, sarapan aku amik dua keping roti fiber..kekadang aku mkn kosong je..kekadang aku sapu gak la dgn sambal itam...perghhh..heaven! hahha..air panas, aku minum teh hijau tanpa gula...kekadang aku letak hirisan halia, kekadang tak.

Lunch...aku bandingkan dgn dinner...kalo lunch ringan, dinner aku berat...kalo lunch berat, dinner aku ringan...haaa...tak usah pelik kalo aku amik dinner berat..sbb aku pastikan ending sebelum jam 7 mlm...haaa..tu kebaikannya makan awal..makan berat xpe...

So, lunch aku kekadang roti fiber sekeping...so petang aku bole hadap bihun sup ke, kuey tiow tomyam ke...yg berkuah la...tapi aku x amik mi kuning..berat terlajak...kalo makan kat kedai, aku x mkn sebarang bahan proses mcm fish cake, fish ball..tolak..aku hirup kuah, mkn ayam dlm kuah tu je...kalo bihun sup pecah telur, aku mkn yg putih je...kuning, abam tolong makan..hehehe....sesekali aku amik tosei atau capati...jadi, dalam sehari aku decide amik sekali je makanan berat...yg lain tu roti fiber..kekadang aku mkn dgn tuna dlm tin...tp jarang skali la..(jgn pelik lak, td kata x mkn ayam n telur, tp ni mkn plak..hahaha...yg aku x mkn tu, kalo solid seketul ayam atau solid sebijik telur,tu pon masa d umah...aku pon jarang ke kedai makan..jd, sesekali kunyah la isi ayam n putih telur tu..lepas rasa terliur...tp mmg x byk amik..)

cara pemakanan aku kekal mcm tu dlm sebulan. kecuali masa aku cuba GM Diet...owh, aku x sanggup nak ulang..kikiki....(sesape nak tau jadual diet General Motors, google la sdri...korang tau ape yg patut amik dlm seminggu, tapi aku x lama buat).

so, itu gambaran diet aku dlm sebulan...aku tak terus amik supplement (tapi bole je terus amik supplement, lebih elok). sepatutnya aku kena senaman mula pd mggu ketiga..tapi aku malas, sampai skrg pon x senaman..hari ni baru nak start (berapa kali ckp dah mcm ni)...hahaha

kekawan yg nak ikut cara aku...try la...tapi sebenarnya korang kena faham keperluan badan korang..tau berapa kalori yg korang kena amik sehari...sepatutnya berapa kalori kena bakar...mcm aku, bab senaman mmg failed..jadi kalori x berapa nak bakar...dan aku bukan bekerja mcm dlu2..so, bila duduk umah je kena faham la kalori diperlukan amat rendah..so, jgn mengada mkn byk kan...

aku guna aplikasi NOOM COACH yg korang bole download kat google play for androids...situ dh lengkap guide utk korang buat...jgn cheat...pastu tolong study yer...jgn tnya aku byk sgt..sbb aku jadi pening. hahahaha.....nak diet ni kena enjoy..tak bole stress wehhhh....sebelum korang mula, kena relax je..nekad, disiplin n komitmen...insyaAllah berjaya...huhuhu..

ok..sampai sini dulu..lepas ni aku sambung plak ape yg aku amik selepas sebulan diet...cara pemakanan aku totally different dgn yg sebulan ni..n lebih enjoy....haaaa...tu bi kontiniyu...

*jamu sket mata kekawan dgn gambo...huhuhuu


Ini gambo dgn Ng Yen Yen (2011) dan sbelah tu gambo baru (27.3.2014)






No comments:

Post a Comment