Berminat sertai saya?

Kepada rakan-rakan & pengunjung yang berminat nak sertai saya dalam tempoh berdiet (tiada penjualan produk KURUS ye), boleh request utk sertai kumpulan sokongan kami di FB menerusi link berikut:-

https://www.facebook.com/groups/751763758174877/

Wednesday, April 30, 2014

Mari Selongkar Kotak Buruk Aku (3)

Assalamualaikum...

Aduh...kepenatan hari ni...penat makan...huhuhu....basuh pinggan penuh sinki pon, lenjun peluh....masak megi pon sama, berpeluh banyak....sabor je la...kekeke..(eh, bukan megi aku...abam punya..spesel tau...ada tauhu kering, tauhu goreng, telur, kacang tanah goreng...kikiki...aku tahan godaan kalo stakat megi tu)...

Aku sebenarnya nak sambung bagitau kekawan, apa lagi yg boleh dibelek dalam kotak buruk aku ni haaa....

Sebelum aku masuk ke bahagian bahan yg diguna dalam masakan, aku nak sambung lagi 3 menda yg aku amik semata2 bagi tujuan pelawasan, penghadam, cuci usus & seangkatan dengannya... Aku amik macam2 jenis sebenarnya, sebab perut aku mudah imune dengan sesuatu benda...degil tu la...dah la mmg ada masalah penghadaman.

Sistem penghadaman perlu diberi perhatian dalam usaha amalkan diet skrg ni...sbb kalo lambat atau tak hadam langsung apa yg kita makan, kadar risiko peningkatan toksin dlm badan bole terjadi. Di samping berat kita taknak turun2 sbb bukan nyer ringan bahan buangan tu wehhhh......kekekeke...

Sebelum ni aku ada cakap aku amik FIBRE PLUS kan...ada lagi tak aku sebut yg lain? huhuhu....jap aku check...ok, takde.

Selain tu, aku jugak amik produk SHAKLEE....tu dia HERB-LAX...memula kemain efektif nyer....tapi sekarang perut aku dah imune...kan aku dah cakap...hehehe...so, utk rasa efektif balik, kena jarang amik..kekadang seminggu sekali je aku amik...bila keadaan mcm kronik je...


Gambo aku google je..malas nak snap..hihihi..minjam...


Lepas tu, bila aku rasa memasing mcm x jalannn je, aku pon ke farmasi...aku beli Dulcolax...huhuhu..aku dpt akal beli menda alah ni masa diet zaman study dlu la...kikiki...ada doktor 1 klinik tu yg cadangkan...kira julap la ni...versi standard sket...kikiki...


Ini haaa kejadian dia..dua biji mkn waktu malam, paling kerap selang sehari...aku amik bila x selesa perut je..jarang sgt amik.

Lepas tu, bila aku rasa x berapa jalan jugak....aku order Herbal Aloe...daripada produk HERBALIFE....ok ni, berpeluh2 n sendawa aje....tapi, tetap aku bermasalah pembuangan sisa pepejal...kikiki.....mmg tak mengejutkan sbb pengamal diet atkins yg biasa pon akan alami masalah ni...tapi aku yg jenis darah B ni memang ada masalah penghadaman...lagi la jadi penyumbang bila diet ni..dh makan pon kurang...


ini haa...pon dari google je gambo nyer...kekeke


Bukan bermakna aku susah nak membuang, tapi masalahnya mmg takde rasa nak membuang pon...kalo ikutkan, aku penah la dengar doktor ckp dlm tv...kalo sekali membuang, baru 1/3 je daripada sisa yang dikeluarkan...ada lagi 2 bahagian yg tersimpan....sebab tu kalo org normal sehari mesti antara 1-3 kali...tapi, kalo dah 3-5 hari baru sekali....susah la usaha nak kurus, toksin banyak tersimpan...toksin lak sekat pembakaran lemak....

hmmmm...tu pasal aku cuba macam2...tp bukannya amik semua serentak ye kekawan....aku selang2..kekadang selang dua hari....dengan harapan supaya aku dpt sistem penghadaman yg normal...hehehe


OK...skrg baru aku nak masuk bab apa bahan yg aku selalu guna utk tambah rasa masakan/makanan.

Memula, macam biasa la kan, yg paling basic...GARAM...aku dah citer sebelum ni, aku guna garam buluh...sejak beli garam tu, aku x guna dah yg lain. lain la rasa dia...lebih ringan n berkeyakinan lak nak makan...sedap pon jd lain...hehehe...ok, mcm aku ckp sblm ni, aku beli kat Cosway...aku tunjuk gambarajah sekali lagi...kikiki


Bole nampak jelas kan...
Pastu, aku tak ketinggalan beli macam2 rempah sebab aku rasa macam tak berapa boleh telan je kalo hari2 masak masakan diet dengan menda sama. So, aku pelbagaikan pembelian aku...hehehe


Bole la kata koleksi..sbb bukan guna semua pon...huhuhu...
Kalo kekawan x berapa nampak, aku cakap sesatu ape ke menda semua tu yer...

Mula dari kiri (tutup merah) yer...

1. Meat Tenderizer (unseasoned)
2. Mixed Herbs
3. Oregano
4. Paprika
5. Italian Herbs
6. Rosemary
7. Cajun
8. Mint
9. Meat Tenderizer (seasoned) - masin ni..xyah letak garam
10. Bay Leaves (yg terbaring tu)

Utk semua khasiat n kegunaan bahan ni, minta kekawan google la setiap nama tu yer...tp ini la yg aku guna dlm masakan...pelbagai la..x letak serentak...

Satu lagi menda yg aku guna, aku suka tumbuk lada hitam...kalo masak, letak bebanyak..hihihi....mudah aku nak minum air kosong sebenarnya...


ini haaaa..gambo google jugak...kekeke..senang je kan....
Aku nak citer detail sket la pasa satu menda yg aku guna ni....sebab aku suka rasa dia. SOS CILI PADI..dari jenama Taste-Me...lawak lak bunyi kan..sbb dia kata gitu, aku pon cuba la beli n rasa dia ok la..pedas la kan...cili api n bawang putih...tp sedap la wat cicah kopok kulit lembu aku tu...kekekeke...

Kandungan Karbohidrat dia cuma 2.3g je setiap hidangan...satu hidangan bersamaan dengan 1.5 (1 1/2) sudu besor....banyok tu..stakat nak buat colek2 je..kan....jadi, aku kira, sekali aku guna cuma stengah (1/2) sudu je...dlm anggaran 0.75g je karbohidrat...haa...x sampai pon 1g kan..kalo cicah dgn kopok yg 0 karbohidrat tu, bila kenyang..cuma kurang 1g je la aku amik waktu tu...haaa...kan...


ini haaa..aku rasa ada je kat kedai kot...
Hoooiiiiii...geram betul aku...sepanjang tulis entri ni je, sampai 3 kali laptop aku hanged n padam!....apa makna..jembalang perut boncet marah la tu...(alasan)..hahahaha.....ok la kekawan....aku sambung lagi nanti...geram gak rasa....huhuhu...

babai kekawan....

No comments:

Post a Comment