Berminat sertai saya?

Kepada rakan-rakan & pengunjung yang berminat nak sertai saya dalam tempoh berdiet (tiada penjualan produk KURUS ye), boleh request utk sertai kumpulan sokongan kami di FB menerusi link berikut:-

https://www.facebook.com/groups/751763758174877/

Friday, April 4, 2014

My Bestfriends dah jadi MUSUH!

Assalamualaikum,

Kali ni aku nak dedahkan kebaikan & keburukan 'kawan baik' aku (yg aku rasa jadi kawan baik ramai org) terutama bila melibatkan keenakan menikmati makanan.

Nak tau, apa dia? tak lain dan tak bukan....jeng je jengggggg.....hahahaha...itulah...GULA & GARAM! hahahaha....ini memang musuh nyata kalau kita tengah diet, hokeyyyy...

GULA.
Tak dinafikan, memang la sedap kalau makan menda yg manis ni.. Nikmat tak terkata, boleh tukar mood jd hepi, kan? TAPI...tolonglah, sebab dh terlalu jd kawan baik kita, korang tau tak kat mana lebihan gula disimpan?jadi lebihan sbb badan kita x sempat nak bakar jd tenaga...jadi, korang agak ape lagi yg selalunya jd tenaga?nasi...roti..mi...biskut..karbohidrat la kan...sudah la amik semua tu, amik plak gula solid dlm kuih muih n air minuman...haaa...ape jadi? dalam badan kita terdapat banyak store utk simpan zat yang tak digunakan pada hari tu...dan gumpalan zat terlebih tu akhirnya digelar LEMAK...kikiki...berapa puluh tahun kita dah makan terlebih dari had?sampai gumpalan lemak penuh keliling badan kita....lama la kut...so, rasanya sampai masa kita stop sebarang bentuk gula dan makanan yg awalnya utk tenaga tp akhirnya bertukar jadi lemak sbb kita x byk gunakan tenaga...
Tapi nak bhenti terus tu seksa, kan?buat la perlahan2 smpai biasa...kalo nk ilangkan ketagihan menda manis, amik je la stevia...yg mana2 kata pemanis tanpa gula tu....tipu belaka...ada je bahan tersembunyi yg menyusahkan kita.

GARAM.
Yang ini cerita banyak pon tak guna sbb semua org dah tau kebaikannya, masakan jadi sedap...selain perlu (sikit) utk sistem badan kita....tu je...keburukan dia pulak, kalau ambik belebihan...mcm2 penyakit la datang....kalau tak ingat dari awal..senyum je la kita....kikiki....derita tahan sakit....Tapi, bole la guna secubit dua dlm masakan...ada gak la yg buat ikut sunnah Rasulullah dlm cara gunakan garam ni...macam, guna garam bukit...garam buluh....aku plak, takde menda manis smpai bebila pon aku x kisah...relax je...tp kalo xde menda masin..aku susah hati gak..hahaha....so, aku mcm2 ikhtiar la utk dpt rasa terbaik tapi tak menyakitkan aku nanti...kalo masak, garam mmg letak kemudian skali lepas api tutup...tapi skrg ni aku guna garam buluh....haaa....baca label nutrisi dia, semua 0...sape terasa nak, bole cari kat kedai Cosway...sebotol kecik dlm RM19.90..ada diskaun ikut kempen promosi la kan....

So, bagi kekawan yg dah meningkat usia ni...berhati2 la dengan pengambilan gula & garam ni...sebaiknya, elakkan terus penggunaan sebarang perisa MSG yg banyak pilihan kat pasaran..takde baiknya utk kesihatan, kecuali rasa sedap je laaa....so, pilihan di tangan anda...hehehe

bawah ni contoh garam buluh yg cuma guna secubit sikit je..kecik je..sama mcm sesudu kecil garam biasa....

ni la beli kat cosway

cer baca....hehehe

No comments:

Post a Comment